1.1 De monnik in de maak.

13 september 2016 - Woerden, Nederland

Nou dit is dan al mijn eerste verslag. Ik wil alvast sorry zeggen voor de vele interpunctie en spellingsfouten. En natuurlijk de vage lange zinnen. Maar wie mij een beetje kent zal hier vast goed doorheen kunnen lezen.

Vandaag is het eigenlijk al begonnen allemaal. Mijn reis is vandaag al begonnen bij het boeken van mijn vliegtickets. Het is spannen, verdrietig en leuk tegelijk. Ik zoek hier en daar wat op over Thailand en heb vandaag al weer een paar dingetjes geregeld. Zo ook iets waar ik mijn ordenummer in het engels moest doorgeven. Ik wist alleen de Y niet in het engels uit te spreken. Dus ik beschreef de beste man: it is a triangle on a stick. Waarop de man antwoorden: you lost me. Uiteindelijk ben ik er uit gekomen hoor. (Ja later kreeg ik nog de tip te denken aan het nummer YMCA). Ook heb ik vandaag veel vrienden en familie ingelicht. Ik ben dankbaar voor de steun en het vele begrip, daar haal ik veel energie uit.

Ik kan niet slapen door de vele gebeurtenissen van vandaag. Ik ben wat gaan opzoeken over het boeddhisme. Dit is ook een van de redenen waarom Thailand de ideale bestemming is. Ik hoop namelijk iets te kunnen leren van de cultuur en ook het boeddhisme. Het zen zijn en de anti stress, hebben altijd mijn interesse gewekt. Ik las het volgende op internet:
In principe worden al onze schadelijke gedachten en emoties (hechting, woede, trots) veroorzaakt door een onjuist begrip van de werkelijkheid.
De kern van de leer van budha is het inzicht in het menselijk lijden, en de weg om dit lijden op te heffen.
De vier nobele waarheden in de klassieke definitie zijn:
-Er is lijden en ontevredenheid in het leven
-Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens
-Er is een einde aan dit lijden mogelijk
-En er is een weg die hiernaartoe leidt: Het Achtvoudige Pad.

Lijden, dukkha, betekent dat het leven onvolmaakt is. Het is alsof je de hele tijd met een steentje in je schoen loopt, en dat steentje wil maar niet verdwijnen.

Jullie kunnen begrijpen dat dit mij al aardig aan het denken heeft gezet. Ook wil ik deze trip meer aanvaarden dat mijn sterkste papa er niet meer is. En ineens passen er heel veel puzzelstukjes in elkaar, wat een bijzonder geheel word. Vroeger spaarde mijn vader budha beeltjes omdat hij daar wel een beetje op leek. Zijn as word door de vriendin van mijn vader, als ik het goed heb begrepen, in een budha urn bewaard. En mijn vader spoorde mij voor zijn dood aan om op reis te gaan. Ook heb ik in mijn laatste jaar van mijn middelbare school, voor een groot werkstuk, mij verdiept in het boedhisme. Ik ben er altijd al in in geïnteresseerd geweest.
Ik zal er nu over ophouden. Aangezien niet iedereen geïnteresseerd is in die filosofie. Misschien kom ik wel als monnik terug haha. Jullie merken dat er al weer een straaltje zonneschijn achter de wolken vandaan komt. Ik ben benieuwd wat het mij gaat brengen. Morgen een opsomming maken van de persoonlijke doelen die ik wil behalen. Waarvan ik nu al een voorproefje heb gegeven.
Liefs Sharina